Pályázat
„SZENT IMRE” KATOLIKUS ISKOLÁÉRT ALAPÍTVÁNY
7800 SIKLÓS, KOSSUTH TÉR 8.
Pályázati azonosító: SZOC-20-ALT-FEJL-ESZK-4-0097.
Támogatói okirat száma: FEJL-ESZK-4-052/0-2020
BESZÁMOLÓ A „ZENEI PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSA – MINDENKI SZÍVÉBEN VAN EGY DALLAM!” ELNEVEZÉSŰ PÁLYÁZATRÓL
A „Szent Imre” Katolikus Iskoláért alapítvány fő célkitűzése, hogy a siklósi katolikus iskolába járó diákok tanulmányi, kulturális és sportbeli előrehaladást erősítse és az iskola oktató-nevelő tevékenységét támogassa. A Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság által kiírt Zenei program megvalósítása – Mindenki szívében van egy dallam! elnevezésű felhívást is azért pályázta meg alapítványunk, hogy segítse az iskola tanulóinak zenei előrehaladását. Nagyon örültünk annak, hogy pályázatunkat 2020. szeptemberében pozitívan bírálták el és 1.000.000 Ft támogatásban részesültünk.
Az iskolában van zenetanulási lehetőség, de ilyen csoportos és szociális szakemberrel támogatott együttzenélésre még nem volt lehetősége a diákoknak. A programba 10 hátrányos helyzetű tanulót választottunk ki, akikről azt gondoltuk, hogy az együttzenéléses zenei terápia jó hatással lesz. A művészeti hátteret Salamon György zenetanár, a szociális segítő tevékenységet pedig a Dráva - Menti Nemzetiségi Nőkért Egyesület munkatársa, Petrovics Mihályné biztosította. A 2020/2021-es tanévben 25 foglalkozást terveztünk, amit kéthetente csütörtökön 15 – 17 óra között valósítottunk meg. A vírushelyzet ellenére a tervezett 25 foglalkozást meg tudtuk valósítani. Az első foglalkozást 2020. október 15-én, az utolsót pedig 2021. június 10-én tartottuk. A pályázati keret egy részéből hangszereket (15 furulya, 6 trombita és 1 fuvola) vásároltunk, a forrás többi részéből pedig a zenei foglalkozások finanszírozását biztosítottuk.
A foglalkozások első 15-20 percében Petrovics Mihályné szociális segítő foglalkozott a tanulókkal: játékos foglalkozásokkal, beszélgetésekkel segítette a csoport ráhangolódását az együttzenélésre. Nagyon jók voltak ezek az előkészületek, mert így volt idő a megnyugvásra, a célok kitűzésére, a problémák megbeszélésére. A foglalkozások későbbi részében - amennyiben szükség volt rá- egyénileg is foglalkozott a tanulókkal, és ő osztotta ki az iskola által biztosított uzsonnát is.
A zenei program megvalósítója, Salamon György zenetanárként már korábban is dolgozott az intézményben, így már ismerte a gyerekek egy részét. Tisztában volt azzal, hogy nem is olyan egyszerű a hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás. A zenei foglalkozások az együttzenélés örömének megéléséről és a közösséghez tartozás fontosságáról szóltak. Művészetileg nem mindig sikerült megteremteni az összhangot a különböző tudású tanulók között, de mindezt feledtette a közösen megélt zenélés öröme. A foglalkozások a Máltai Szimfónia Program módszertanának alkalmazásával valósultak meg.
A program, amellett hogy zeneileg segítette a tanulók előrelépését, hozzájárult a tanulók viselkedésének és szociális kompetenciájának fejlődéséhez.
Batki Ottó
Siklós, 2021. szeptember 23. kuratóriumi elnök