Bemutatkozás
„Hitre, tudásra, szép életre, jóra…”
A Szent Imre Katolikus Általános Iskola sajátosságai
A Szent Imre Katolikus Általános Iskola a Pécsi Egyházmegye által fenntartott
intézmény, amely elsősorban Siklós város és vonzáskörzete számára biztosít
katolikus általános iskolai oktatást-nevelést.
Az intézmény alapvető ismertetőjele, hogy világnézetileg elkötelezett. Ez nem
azt jelenti, hogy ide csak katolikus gyerekek járhatnak. Beiratkozhatnak más
vallású, sőt hitoktatásban nem részesült gyerekek is. Az iskola célja, hogy
növendékei hitelesen megismerhessék azt a hitet, amelyet elődeink vallottak,
és amely alkalmas arra, hogy a gyermekek életstílusát meghatározza, illetve
az élet nehézségei közt a jóban való megmaradáshoz támaszt nyújtson. A nevelők
hittanórákon, közösségi programokon igyekeznek elültetni diákjaikban a
legfontosabb erkölcsi, magatartási szabályokat. Erőfeszítéseik gyümölcsözőek,
hiszen a középiskolákból pozitív véleményeket fogalmaznak meg az intézményből
kikerült tanulók magatartását, viselkedését illetően.
A siklósi katolikus iskola fontos sajátossága, hogy felvállalja a térség
hátrányos helyzetű tanulóit. Az intézmény ezzel a vállalásával az Egyház
évszázados küldetéséhez csatlakozik: hogy a szegényeknek adjon egy olyan
nevelési lehetőséget, amely emberi és keresztény életre képesít. Az iskola
célja az, hogy tanulóik tudjanak kiemelkedni, továbbtanulni, hogy felnőtt
korukban megállják a helyüket. Az intézmény missziós feladatot lát el Siklós
és térségének hátrányos helyzetű, cigány fiatalságának evangelizációjában is.
Alsó tagozaton az oktatás hagyományos keretek között zajlik: délelőtt a tanító
néni, délután a napközis nevelő foglalkozik a gyermekekkel. Jelenleg
évfolyamonként egy osztályt tudnak indítani, melyek átlaglétszáma 15-18 fő
körül mozog. A kis létszámú oktatás-nevelés előnye, hogy minden gyermekre
nagyobb figyelem fordítható. A különböző képességű tanulók differenciálása
így könnyebben megoldható. Az ének-zene oktatása hagyományosan fontos az
intézmény életében, erről tanúskodik szépen szóló gyermekkórusuk. Lehetőség
van délutáni időkeretben a művészeti nevelésre, melynek keretében különböző
kézműves technikákat sajátíthatnak el a tanulók. A néptánc tanítására szintén
nagy gondot fordít az intézmény.
Az oktatás színvonalát mutatja, hogy tanulók a későbbiekben is megőrzik a
náluk elért eredményeket. A 8. osztály elvégzése után a tanulók 40-45 %-a
kerül érettségit adó intézménybe. A többiek a szakközépiskolák 9. évfolyamán
folytathatják tanulmányaikat. A gyermekek rendszeresen visszajárnak hozzájuk.
Elmondásuk és a szülők beszámolói szerint megállják helyüket az új iskolákban,
tanulmányi eredményük alig romlik. A diáksággal jelenleg 15 főállású pedagógus
foglalkozik. Az oktató-nevelő munkát 5 technikai dolgozó segíti.
A normál általános iskolai képzés mellett, az intézmény felvállalta a sajátos
nevelési igényű gyermekek oktatását-nevelését. Ebben a képzésben gyógypedagógusok
irányításával foglalkoznak a tanulásban akadályozott tanulókkal 1-3 csoportban,
a tanulószámnak megfelelően. A sajátos nevelési igényű tanulók hatékony oktatása,
nevelése érdekében többszintű és változatos differenciálást valósítanak meg a
célok, a tartalom, a követelmények, a szervezési módok és eszközök vonatkozásában
egyaránt. A megfelelő oktatási módszerek, munka- és tanulásszervezési formák
serkentik az egyéni különbségek kibontakozását. Az egyéni fejlesztési programok,
a differenciálás különböző lehetőségei során a pedagógusok megfelelő feladatokkal
fejlesztik a tehetséges tanulókat, figyelik fejlődésüket, és az adott szakasznak
megfelelő kihívások elé állítják őket. A differenciált – egyéni és csoportos –
eljárások biztosítják ugyanakkor az egyes területeken alulteljesítő tanulók
felzárkóztatását, a lemaradás egyéni okainak felderítésén alapuló csökkentését,
megszüntetését.
Az iskola a roma/cigány nemzetiséghez tartozó tanulók számára külön oktatási,
nevelési programot kínál. A program létjogosultságát, aktualitását az adja,
hogy tanulók jelentős hányada roma/cigány származású, másrészt ezek a gyerekek
otthonról nem kapnak megfelelő indíttatást, ösztönzést. Iskolai helyzetüket,
esélyeiket a halmozottan hátrányos helyzet, az ismerethiány határozza meg. A
roma/cigány nemzetiségi oktatás biztosítja a tanulók számára a cigányság
kulturális értékeinek megismerését, a történelméről, irodalmáról,
képzőművészetéről, zenei- és tánckultúrájáról, valamint hagyományairól szóló
ismeretek oktatását. Biztosítja a cigányság helyzetéről, jogairól,
szervezeteiről és intézményeiről szóló ismeretek elsajátítását. A pedagógia
eszközeivel - asszimilációs elvárások nélkül - segíti a cigányság
integrációját. A cigány nemzetiségi oktatás fontos eleme a cigány népismeret
műveltségi terület oktatása, a nemzetiségi önismeret fejlesztése és a
folyamatosan szervezett cigány kulturális tevékenység.
2011-től kezdődően komoly megújuláson ment keresztül az intézmény. A Pécsi
Egyházmegyének köszönhetően az iskola belső képe pozitívan változott, melyek
közül a legszembetűnőbbek: korszerűsítették az vizesblokkokat, új burkolatot
kaptak a közlekedő folyosók, a tantermek padlózata új lakkozást kapott, és új
játszótéri eszközökkel gyarapodott az iskolaudvar. 2015 végén egy KEOP
pályázatnak köszönhetően külsőleg is megszépült és energetikailag korszerűsödött
az intézmény a külső falak hőszigetelésével és a nyílászárók cseréjével.
Az elmúlt években a megújulás nemcsak a külsőségekben valósult meg, hanem a
belső pedagógiai munkában is. Új iskolai neveléssel kapcsolatos tartalmak
és elvárások megvalósítására került sor. Az iskolafejlesztés alappillére
volt a 2013 - 2015 között zajló innovatív uniós pályázat megvalósítása,
mellyel modern pedagógiai programokat lehetett kipróbálni és hagyománnyá
tenni. E projekt keretében az intézmény 63.982.308 Ft-ból valósíthatott meg
többek között erdei iskolákat, sporttáborokat, idegen nyelvi táborokat,
informatika, néptánc és helytörténeti szakköröket, nyelvi témaheteket és
vetélkedőket, egészségfejlesztési és baleset-megelőzési napokat és
programokat. A projektet megvalósító pedagógusok mintegy 20 továbbképzésen
vettek részt, melyek a Nemzeti Alaptanterv új tartalmainak a mindennapi
munkába való beillesztését szolgálták. A projekt keretében 9 millió Ft
értékben történt taneszköz beszerzés. A pályázat megvalósításával telt
két év megmozgatta, lendületbe hozta az iskolát, hiszen minden tanár és
diák bekapcsolódott a programok megvalósításába. A sok innovatív
tevékenységnek köszönhetően ma már minden pedagógus másként tekint a
napi feladatokra.
A 2015/2016-os tanévben egy másik uniós pályázat segítségével egy 16
számítógépből álló új informatikai tantermet, 10 tanári laptopot és 5
interaktív táblát is kapott az iskola. Az új infokommunikációs eszközökkel
lehetőség van minél korszerűbb tudást közvetíteni a tanulók felé.
A folyamatos megújulás mellett az intézmény ragaszkodik hagyományaihoz.
Az évközi rendezvények - a Szent Imre-nap, a közös karácsony, a farsangi
bál, játszóházi foglalkozások, a különféle versenyek, a húsvéti lelki
napok, a havi szentmisék és reggeli áhítatok, túrák és kirándulások -
mind-mind a gyerekek fejődését szolgálják.
Az intézmény nevelő-oktató munkáját, hitéleti tevékenységét, táboroztatási
tevékenységét a „Szent Imre Katolikus Iskoláért Alapítvány” támogatja. Az
alapítvány számlaszámára szívesen fogadnak adományokat:
10402434-24312116-00000000.
Siklós, 2016. szeptember 1.
Batki Ottó ig.